Nedarí sa zaspať? Siahnite po knihe

Problémy so zaspávaním sa u ľudí vyskytujú čoraz častejšie. Najčastejší vplyv na zaspávanie má stres, ktorý si nazbierame počas dňa, rozmýšľanie nad nedokončenými pracovnými úlohami, problémy s rodinou alebo vo vzťahu, prípadne iné problémy. Skôr ako siahneme po medikamentoch je dobré, riešiť problém prirodzeným spôsobom.

Čítanie kníh

Spomeňte si, kedy ste naposledy držali v ruke knihu. Ak patríte medzi pravidelných čitateľov, tak z vás máme radosť, no podľa prieskumov ľudia uprednostnia TV pred tlačenou knihou. To je veľká škoda, pretože knihy sú veľmi dobrým pomocníkom a to nielen pri zaspávaní.

Výhody kníh

Hlavnou výhodou, prečo sme vám chceli knihy vôbec pripomenúť je pozitívny vplyv na zaspávanie. Tým, že sa človek ponorí do deja knihy, zbaví sa napätia a stresu, ktoré sa počas celého dňa nahromadilo. To isté platí aj pri deťoch. Tým, že im čítame rozprávkové knihy, ponoria sa do vlastnej predstavivosti a privodia si pokojný a kvalitný spánok.

Vplyv kníh na človek sledovala aj štúdia vykonaná na britskej univerzite v Surrey. Výsledkom štúdie bolo, že čitateľ, ktorý čítal pred spaním,  si dokázal znížiť hladinu stresu až o 68%.

Nie len u detí, ale aj u dospelých sa dokáže rozvíjať kreativita neustále. Pri vyslovený určitého slova si s týmto slovom vieme spojiť rovno aj obraz. Rozšírená slovná zásoba a vyjadrovanie v spoločnosti patria tiež medzi klady, ktoré kniha prináša. Tým, že človek číta rôzne knižky, môže vnímať problémy a riešenia v rôznych situáciách.

Získaná empatia. Tým, že sa vžijeme do postavy v knihe, máme možnosť vidieť svet z jej pohľadu a pochopiť tak pocity iných ľudí. Na pocity a emócie sú zamerané najmä beletrie.

Audio knihy

Jedným z dôvodov, prečo ľudia nečítajú je ten, že nemajú čas. V tomto prípade odporúčame siahnuť aspoň po audioknihách, ktoré môžete počúvať v aute, pri upratovaní alebo pri zaspávaní. Dôležité je, aby ste vymenili klasické obrazovky za hovorené slovo.

Ebooky

Na elektronické knihy, alebo e-booky, či e-knihy potrebujete čítačku. Ak by sme ju mali k niečomu prirovnať, podobá sa na tablet. Ten, ako aj iná elektronika vyžaruje modré svetlo, ktorému sa chceme pred spaním vyhnúť. Preto, ak sa vám klasické knihy nepozdávajú, siahnite radšej po audio nahrávke ako po čítačke kníh.

TV a mobily, notebook

Jedným z hlavných dôvodov, prečo by sme sa im mali vyhnúť je spomínané vyžarujúce modré svetlo, ktoré bráni tvorbe melanonínu – ktorý je potrebný pre zaspávanie. Druhá vec je, že ak večer vedieme pomocou chatu konverzáciu, rozptýlime sa natoľko, že sa nesústredíme na spánok.

To platí aj pri prezeraní nových správ, ktoré ak sú negatívne, nás zbytočne rozčúlia a naša pozornosť je zase odpútaná. Taktiež sledovanie seriálov alebo filmov, pri ktorých sa ponoríme do deja a chceme ich silou mocou dopozerať, pôsobia na našu pozornosť negatívne.

Ku filmu samozrejme patrí aj niečo slané alebo sladké. A to je ďalšia chyba, ktorú často vykonávame. Pred spaním sa prejedáme ťažkými jedlami, čo spôsobuje zhoršenie trávenia a ťažké pocity na žalúdku. Preto by sme pred spaním mali jesť len ľahké jedlá, ako sú šaláty, kuracie mäso alebo iné.

Horúci kúpeľ

Ak sa nám nedá dlhšie zaspať a prevaľujeme sa v posteli dlhšie ako 30 minút, skúste sa ísť prejsť do kúpeľne, alebo po vodu do kuchyne. Nočné návštevy jedla z chladničky vynechajte. Ak táto menšia prechádzka nepomohla, odporúčame horúci kúpeľ s vašou obľúbenou relaxačnou vôňou.

Čaj z byliniek

Ak nemáte náladu na kúpanie, nevadí. Zohriať a upokojiť telo môžeme aj pomocou čaju. Ideálny je harmanček, šafrán, medovka alebo ľubovník.

Pridaj komentár