Veci, ktoré sa o spánku tvrdia, avšak v skutočnosti nie sú pravdivé

8 hodinový spánok je zbytočný luxus

Toto tvrdenie nie je pravdivé. Väčšina lekárov a vedcov, ktorí sa venujú skúmaniu spánku sa zhodlo na tom, že ideálna dĺžka spánku pre človeka je 7,5 až 8 hodín. Za tento čas sa telo dostatočne zregeneruje a získa potrebnú energiu na celý deň. Niektorí ľudia tvrdia, že spánok ku životu vôbec nepotrebujú avšak opak je pravdou. Len 5% ľudí, ktorí tvrdia že nepotrebujú 8h spánok ho naozaj nepotrebujú. Ostatní klamú sami sebe a škodia zbytočne svojmu zdraviu. Ak telu nedoprajeme dôležitý odpočinok, prejaví sa to na imunite, kvalite pleti, u mužov sa znižuje hladina testosterónu, zvyšuje sa riziko srdcových a cievnych chorôb a ďalších mnoho negatív.

Problémom dlhodobej nespavosti je hlavne nepozornosť, problémy s motorikou a problémy s pamäťou. Veľmi nebezpečná je aj únava za volantom, ktorá má za následok dopravné nehody.

Podľa Wall Street Journal, článku vydaného v roku 2011 existuje tzv. nespiaca elita. Ide o skupinu ľudí, (1-3% ľudí) ktorí o sebe tvrdia, že spánok vôbec nepotrebujú a venujú sa radšej práci. Patrí sem napríklad Marissa Mayer (ex-ceo Yahoo), Jack Dorsay (CEO Square a Twitteru) atď.

Starší ľudia nepotrebujú veľa spánku

Aj keď mnoho starších ľudí vstáva skoro ráno netreba zabudnúť, že aj zavčasu zaspávajú. Ku skorému vstávaniu tiež prispievajú poobedné siesty alebo podriemkavanie počas dňa. S vekom sa mení len pomer plytkého a hlbokého spánku a teda, čím je človek starší, tým viac regeneračnej fázy pribúda. Pri malých deťoch prevažuje plytký spánok, pretože prijímajú veľa informácií, ktoré sa ich mozog snaží spracovať.

Zásoba spánku

Zaužívaným zvykom skoro všetkých ľudí býva to, že to čo nenaspia cez týždeň sa snažia dospať cez víkend. Avšak, nič také ako zásoba spánku neexistuje. Ak by sme aj spali cez pracovné dni 6h namiesto odporúčaných 7,5-8h, od pondelka do piatku by nám chýbalo 7,5 hodiny spánku.

Ak by sme tento čas chceli dohnať cez víkend, museli by sme si v sobotu a nedeľu poobede zdriemnuť približne na 3 hodiny. Okrem toho, že si človek kompletne naruší spánkový cyklus v nedeľu večer by sa nám nedalo zaspať a pondelkové rána by boli ešte horšie ako sú.

Spoliehanie sa na prášky na spanie

Liekom na spanie by sme sa mali vyhýbať čo najviac. Okrem toho, že si na tieto lieky človek rýchlo zvykne, narúšajú prirodzené zaspávanie. Bohužiaľ, v prípade, že sa niektorým ľudom nedarí dlhší čas zaspať v normálnom čase, použijú lieky na spanie namiesto toho, aby zlepšili svoju spánkovú hygienu. Treba si uvedomiť, že spánok ovplyvňujú predovšetkým aktivity, ktoré vykonávame počas celého dňa. Ak prichádzajú problémy so zaspávaním, treba urobiť v živote určité zmeny.

Najčastejšie návyky, ktorými si vieme privodiť naučenú nespavosť je sledovanie televízie alebo seriálov pred spaním, konzumovanie ťažkých a mastných jedál pred spaním, nedostatok pohybu počas dňa alebo naopak cvičenie tesne pred spaním.

Po alkohole sa lepšie spí

Jedno pivo na večer určite nezaškodí, ak naozaj pri jednom pive zostaneme. Niektorí ľudia veria tomu, že po alkohole sa zaspáva jednoduchšie. Teoreticky to pravda môže byť, alkohol je tlmiaca látka, ktorá pomôže odstrániť stres z celého dňa a tým pádom zaspíme s „prázdnou hlavou“. V skutočnosti nás alkohol pripraví o hlboký spánok, ktorý je pre telo potrebný. Namiesto regenerácie sa telo snaží zbaviť alkoholu a nezabudnime na ťažké rána po veľkej konzumácií alkoholu.

Väčšia únava, lepší spánok

Tento mýtus zaraďujeme tiež medzi nepravdivý. Ak to počas dňa preženieme, extrémna únava nám môže spôsobiť väčšie problémy so zaspávaním ako keby sme nerobili cez deň nič. Ak sa aj podarí zaspať, spánok bude plytký a neprinesie nám potrebnú energiu do nového dňa.