Nedarí sa vám zaspať? Vieme čo na rýchle zaspávanie pomáha.

Problém so zaspávaním má v súčasnosti mnoho ľudí. Neskoré chodenie do postele má potom vplyv na fungovanie človeka na nasledujúci deň. Budíme sa nevyspatí a nesústredený, čo so sebou prináša určitú nervozitu. Čo pomáha na rýchlejšie zaspávanie ?

Správne stravovanie

Najhoršie pre telo je, keď pred spaním vykradneme chladničku alebo všetky sladkosti v dome. Hranolky, rezne alebo iné vyprážané jedlá by sme tiež nemali konzumovať tesne pred spaním. Hovädziemu mäsu by sme sa mali vyhýbať minimálne 4 hodiny pred tým, ako ideme do postele. Negatívne na spánok a samotné zaspávanie vplývajú aj pikantné, tučné, ťažké jedlá a samozrejme alkohol.

Dôvod, prečo by sa tesne pred spaním nemalo jesť je ten, že organizmus namiesto toho aby oddychoval, bude musieť dané jedlo stráviť.  Čo sa týka alkoholu, ten pôsobí negatívne na celý spánkový cyklus. Vo fáze hlbokého spánku telo odbúrava alkohol, čo má za následok, že sa spiaci človek zobudí nevyspatý a unavený. Ak si nechcete narušiť spánkový cyklus, alkohol by ste nemali konzumovať minimálne 3 alebo 4 hodiny pred spaním.

Pozitívne účinky jedla

Nie všetko jedlo pôsobí na spánok negatívne. Napríklad, vlašské orechy zvyšujú hladinu melatonínu, ktorý má vplyv na zaspávanie. Melatonín zvyšuje aj čerešňová šťava alebo banány. Upokojujúco na nervový systém môžu pôsobiť celozrnné výrobky ako je chlieb, cestoviny alebo pohánka, prípadne tučné morské ryby ako je losos alebo tuniak. Ryby sú bohaté na omega 3 mastné kyseliny, ktoré pôsobia pozitívne na činnosť mozgu.

Na zaspávanie pozitívne pôsobí aj vitamín C, ktorý môžeme získať z čerstvej šťavy z citrusov. Ak nemáte po ruke vyššie spomínané potraviny, upokojujúco pôsobí napríklad čaj kamilkový alebo medovkový. Nemali by sme zabudnúť ani na klasiku a to konkrétne na mlieko s medom. Samozrejme, ak má človek problém s laktózou, túto kombináciu neodporúčame.

Pohyb a cvičenie

Hovorí sa, že by človek mal prejsť denne 10 000 krokov. Pri sedavom zamestnaní, ak človek dochádza autom do roboty, to môže byť celkom problém – priveľa hodín v „rovnakej polohe“ si vyberie časom svoju daň ani ten najlepší matrac vám nemusí pomôcť.

Odporúčame teda chodiť menej autom, ak je to možné, prípadne chodiť na prechádzky do okolia.

Na zdravie pôsobí pozitívne napríklad aj behanie, plávanie, bicyklovanie alebo akýkoľvek pohyb. Ak niekto nerád cvičí v posilňovni alebo vonku sám, odporúčame napríklad tanečné kurzy, kde sa zabavia obaja partneri. Okrem zábavy a únavy pred spaním je športovanie zdravé aj z hľadiska spaľovania kalórií a teda, pri správnej strave môžeme aj schudnúť.

Zdravá je tiež joga, na ktorú chodia okrem žien aj niektorí muži. Dobrý tip na trávenie času s partnerom alebo deťmi sú rôzne lezecké steny, trampolíny, lezecké alebo lanové centrá a pod., kde sa zabaví a unaví celá rodina.

Dôležité je spomenúť, že na zaspávanie má zlý vplyv, ak človek pred spaním vykonáva náročnú fyzickú aktivitu.

Vonný kúpeľ

Relaxačne a upokojujúco môžu pôsobiť rôzne oleje, esencie alebo peny do kúpeľa. Ak skombinujeme teplý kúpeľ spolu s príjemnou vôňou a obľúbenou hudbou, môžeme si dopriať poriadnu dávku oddychu a odbúrania stresu. Ak doma nemáte oleje z obchodu, môžete pozrieť domáce zásoby, ktoré sa dajú pridať do kúpeľa a pôsobia upokojujúco. Pozitívne pôsobí mlieko a med, alebo jablčný ocot. Ak ste prechladnutý a máte doma zázvor, ten vám môže pomôcť v spolupráci s horúcou parou na prehriate organizmu.