Ako vybrať správne led osvetlenie do každej izby?

V posledných rokoch prebieha, alebo už aj prebehla, revolúcia žiaroviek. Respektíve revolúcia osvetlenia interiéru. Nie je tomu tak dávno, čo sme takmer všade mali klasické žiarovky, ktoré sa v princípe v ničom neodlišovali od vynálezu Thomasa Edisona. Práve on prišiel s myšlienkou produkcie svetla rozžeravením kúska materiálu vo vzduchoprázdnom priestore. Edison musel absolvovať stovky pokusov, pokým prišiel na vhodný materiál. Časom sa sklenená žiarovka zlepšovala, stále to však bol mimoriadne neefektívny zdroj svetla.

Pri klasickej žiarovke je totiž väčšina elektrickej energie premenená na teplo, a nie svetlo. Tento problém mali vyriešiť žiarovky, ktoré obsahovali plyn. Tie boli síce efektívnejšie, ale zároveň nebezpečné. Obsahovali plyn, ktorý sa po rozbití žiarovky stal nebezpečným.

Veľkým krokom vpred bola led technológia. Led žiarovky produkujú svetlo pomocou polovodičových diód. Sú vysoko energeticky efektívne. Takmer všetka elektrická energia je premenená na svetlo. Navyše po skončení ich životnosti sa nemenia na nebezpečný odpad.

Napriek tomu, aký význam hrajú žiarovky v našom pracovnom či rodinnom živote, bežný človek toho veľa o osvetlení a jeho vplyve na jeho život nevie. Však žiarovka ako žiarovka. Hlavne, aby svietila. Aby jej intenzita bola dostatočná. Aby mala dostatok wattov.

S takýmito znalosťami sa dá bez problémov žiť. Prečo sa však neponoriť do sveta svetla o trochu hlbšie a nepokúsiť sa dostať z moderných technológií maximum?

Počet wattov sa nerovná intenzite žiarovky

Medzi najbežnejšie omyly, hoci nie až taký dôležitý, patrí dôraz na watty. Viac wattov totiž automaticky neprinesie vyššiu intenzitu osvetlenia. Na žiarovkách sa udáva totiž príkon. Teda množstvo energie, ktoré žiarovka spotrebúva. Na označenie intenzity osvetlenia sa používa iná jednotka – lumeny. Ak teda chcete mať vysokú svietivosť žiarovky, sledujte práve tieto lumeny. Watty vás nemusia vôbec zaujímať.

Farba svetla

S pojmom farba svetla sa bežne nestretávame, hoci každý z nás tento pojem prirodzene chápe. Deň má inú farbu na poludnie a inú krátko pred západom slnka.

Podcenenie výberu správne farby svetla však môže mať nepríjemné dôsledky na spánok a kvalitu života. Naše telo je totiž nastavené na prirodzený rytmus Slnka. Nesprávne umelé osvetlenie môže narušiť náš prirodzený biologický rytmus. Ten je totiž riadený hormónmi, ktorých tvorba závisí od okolitého svetla.

Spálňa

Spálňa by za ideálnych okolností bola miestom, kde by sme sa venovali iba spánku. Malo by ísť o miesto, kde oddychujeme a regenerujeme telo aj dušu.

Ak sa chcete upokojiť, najhoršou možnosťou je umiestniť do spálne žiarovky so studeným bielym svetlom. Toto svetlo charakterizujeme teplotami zdroja  (5000 až 6500 kelvinov). Do tohto teplotného spektra sa zmestí aj bežné denné svetlo. Teda napríklad poludňajšie svetlo za slnečného dňa.

Modré svetlo stimuluje mozog. Vďaka tomu váš mozog počas dňa vie, že má byť bdelý a pracovať. Ak si však ľahnete do postele a zapnete takéto svetlo, mozog zbytočne mätiete. V čase, keď malo dochádzať k jeho postupnému vypínaniu, mu posielať správu, že deň je stále v plnom prúde.

Z rovnakého dôvod sa odborníci na spánok hrozia pri vedomí, koľko ľudí má v spálni televízor a aké množstvo ľudí zaspáva v spoločností počítačov, tabletov či smartfónov. Všetky tieto prístroje vyžarujú modré svetlo, ktoré stimuluje mozog. Ak ste vystavení tomuto druhu svetla, zaspať sa vám podarí. Vždy sa tak však stane neskôr, ako by sa to stalo bez kontaktu s takýmto žiarením.

Do spálne sa odporúča kúpiť osvetlenie s teplým bielym svetlom – teda v teplotnom rozmedzí zdroja 2700 až 3000 kelvinov. Takéto svelo už na prvý pohľad pôsobí príjemnejšie. Je výrazne žlté – pripomína svetlo západu Slnka.

Pri dizajnovaní osvetlenia je potrebné myslieť aj na intenzitu. V spálni nie je vhodné mať intenzívne svetlo, pretože by opäť dochádzalo k zbytočnej stimulácii mozgu. Odporúčaná intenzita je 1500 až 4000 lumenov.

Kancelárie, pracovne

Tu máme záujem dosiahnuť presne opačný stav ako v spálni. Človek by mal byť bdelý, aktívny a pozorný. Toto sa dá dosiahnuť svetlom, ktoré sa maximálne priblíži tomu dennému. Máme tak záujem o studené biele svetlo. Teda svetlo od 5000 do 6500 kelvinov. Intenzita osvetlenia musí zodpovedať činnosti v miestnosti. Treba počítať s 3000 až 6000 lumenmi. Pri vytváraní kancelárskeho priestoru je potrebné myslieť aj na rozmiestnenie zdrojov svetla, keďže v pracovnom prostredí sa chceme vyhnúť rôznym odrazom svetlo z počítačových obrazoviek.

Obývačka

Táto miestnosť je v nárokoch na osvetlenie veľmi podobná spálni. V oboch dôležitých parametroch však môžete ísť trochu vyššia. Pri obývačkách skôr záleží na rozmiestnení svetelných zdrojov, ktorý vytvárajú atmosféru miestnosti.

Jedáleň, kuchyňa

Pri príprave jedla a jeho následnej konzumácii potrebuje dostatok kvalitného sveta. Zároveň však nechceme byť vystavení zbytočne intenzívnemu svetlu.  Odporúčajú sa teplejšie tóny – 2200 až 3000 K. Ideálnym riešením je nainštalovať do kuchyne a jedálne svetelné zdroje, ktoré je možné stmievať. Intenzitu osvetlenia si tak môžete podľa želania regulovať.

Kúpelňa

V kúpeľni sa odporúča osvetlenie so svetlom od 3000 do 5000 K. V tejto miestnosti je potrebné sa zamerať najmä na umiestnenie svetiel. Dôležité je najmä vhodné umiestnenie svetiel v okolí zrkadla.

Pridaj komentár