Niekoľko tipov k lacnejšiemu domu

Postiť sa dnes do stavby domu nie je vôbec jednoduché. Keby neexistovali hypotéky, tak by sa väčšina z nás k vlastnému samostatnému bývaniu ani nedostala. Dostupnosť bývania je tak veľmi otázna.

V minulosti to bolo oveľa jednoduchšie. A teraz hovoríme o dávnej minulosti. Ak si chceli naši predkovia postaviť vlastný dom, tak si ho pri usilovnej práci do jedného roka zmontovali. Boli to jednoduché stavby, poslúžili však svojmu účelu. V dávnej dobe neexistovali žiadne zložité finančné nástroje akými sú hypotéky. Ako je to možné, že prístup k štandardnému bývaniu sa neustále komplikuje?

Pravda je taká, že naše nároky na kvalitu bývania rastú rýchlejšie ako naše príjmy. Výsledkom je potom situácia, že na bežné bývanie si musíme brať 30-ročné pôžičky. Keby sme sa vedeli uskromniť s tým, v čom bývali naši predkovia, bývanie by sme si zhotovili z niekoľkých výplat.

Chcete zlepšiť váš spánok? V tom prípade by vám nemali uniknúť kvalitné matrace Vegas v akcii až s 50% zľavou →

Problém je v tom, že naše nároky sú mnohokrát iba obrazom všeobecných túžob. Dom si nestaviame iba pre naše pohodlie, ale aj z rôznych ďalších menej logických príčin. Potrebujeme mať dom, ktorý je pekný. Ktorý zaujme návštevu či ktorý nám budú susedia závidieť. Bývanie znakom sociálneho štatútu.

V tomto článku sa nesnažíme navrhnúť, aby ste sa vykašľali na tehlový dom a pustili sa do zemľanky. Hlavnou myšlienkou tohto článku je to, že v súčasnosti si budujeme často zbytočne drahé príbytky, ktoré potom idú na úkor voľného času a v konečnom dôsledku kvality života.

Prinášame niekoľko tipov, ako ušetriť pri stavbe domu.

Sadrokartónové podhľady nie sú potrebné

Sadrokartónom znížené stropy sú v dnešnej dobe mimoriadne obľúbené. Prinášajú niekoľko atraktívnych benefitov. Znížením stropu zmenšíte množstvo priestoru, ktorý je potrebné vykurovať. Do sadrokartónového stropu je možné umiestniť atraktívne led svetlá. Celkovo to jednoducho pôsobí dobre. Otázkou však je, či sa to oplatí. Či to za to stojí.

Zaujímavé svetelné efekty je možné dosiahnuť aj inými spôsobmi, ktoré zanechajú vo vašej peňaženky ďaleko menšiu stopu. Aj tu platí veľmi dôležité upozornenie – berte aktuálne stavebné trendy s rezervou. Veľké množstvo z nich nemá reálne opodstatnenie a je iba výsledkom módy, ktorá tak či tak raz pominie.

Nepodľahnite kráse dreva

Nepochybne drevo je pekný materiál, ktorý sa nám ľuďom nejako prirodzene páči. V poslednom čase sú veľmi populárne drevené podlahy. Poprechádzať sa po takejto dlážky je naozaj príjemné. Vaše zmysly budú spokojné – drevená podlaha nechladí a lahodí ľudskému oku.

...

Otázka je v podstate veľmi jednoduchá – do akej miery ste ochotní zaplatiť za krásu. To, že vám v magazínoch ukazujú krásne spálne ešte neznamená, že je pre vás dobré takéto interiéry imitovať. Rozhodne je to výhodné pre výrobcov materiálu a stavebné firmy. Pre vás to však vždy prichádza z nákladmi, ktoré nie sú iba finančné.

Vydláždené dvory

Pekné dlaždice na dvore sú do určite miery dnes symbolom. Čím viac dlaždíc, tým lepšie. Chodníky musia byť vydláždené. Parkoviská musia byť vydláždené.

Nakoniec ľuďom zostane vydláždený dvor za niekoľko tisíc eur. Veľkou nevýhodou dlaždíc je, že neprepúšťajú vodu (aspoň nie priamo) a na priamom slnku sa rozpália. Prehrievajú tak celú mikroklímu. Naproti tomu bežný trávnik nestojí takmer nič a nepríjemné teplo dokonale pohlcuje. Nemožno zabudnúť ani na význam zelene v našom živote – zelená farba upokojuje a dodáva životnú energiu.

Stavebné a interiérové prvky z exotického dreva

Vždy sa dajú kúpiť krajšie dvere či okná. Keď má sused plastové, ja musím mať drevené. Keď má sused dvere z obyčajného dreva, ja chcem mať z exotického. Ak chcete hrať túto hru, tak sa pokojne do nej pustite. Môžete si však byť istí, že plastové dvere sú rovnako bezpečné ako dvere z exotického dreva z Juhovýchodnej Ázie.

Samozrejme, že predajcovia sa vás budú snažiť presvedčiť, že ich výrobok je ďaleko lepší. On aj môže byť lepší, rozdiel však nemusí byť významný. Marketing dokáže nafúknuť aj minimálnu výhodu do absurdných rozmerov. Môžete iba hádať, kto zaplatí náklady na marketing. No predsa vy – spotrebiteľ.

Väčší dom neznamená lepší dom

Veľkosť domu je u nás vnímaná ako sociálny status. Smotánka má také veľké domy, že sa v nich rodina má problém nájsť. Chudobní ľudia sa zase tiesnia v králikárňach. Takto si to dokáže zjednodušiť veľmi veľa ľudí. Z tohto dôvodu sa domy neraz stavajú na základe tejto predstavy, a nie na základe potreby.

Štvorčlenná rodina sa bez problémov zmestí do domu s obytnou plochou do 80 metrov štvorcových. Dve spálne postačia. Deti určite ocenia viac času strávené s rodičmi, ako veľký dom. Čas sú peniaze. Zbytočne drahý dom znamená viac času stráveného v práci namiesto času stráveného s rodinou doma či na výletoch.

Dekorácie, dekorácie, dekorácie

Ono sa to nemusí tak zdať, ale najviac peňazí nakoniec miniete na rôzne drobné dekoráciu. Tu taká ozdoba, tam onaká. Sem pôjde suvenír z letnej dovolenky, tam parádny kúsok z antikvariátu. Keby ste si to všetko spočítali, tak by ste boli prekvapení, o koľko vám to predražilo bývanie.

Bývajte v peknom. Bývať sa však dá aj v jednoduchej kráse, ktorá je výrazne lacnejšia.

Môže sa Vám ešte páčiť...

Pridaj komentár