Ako spraviť zo spálne zdravšie miesto?

Spálni sa spomedzi všetkých častí domácnosti často venuje najmenšia pozornosť. Mnoho ľudí si to zdôvodňuje tým, že tam iba spíme. Tento prístup nie je dobrý. Spálni by sme mali venovať extra pozornosť práve preto, že tu spíme.

To, že spánkom trávime tretinu života je často prezentovaný fakt, ktorý pomaly stráca svoju schopnosť zaujať. To ale neznamená, že význam kvalitného spánku by sme nemali dookola zdôrazňovať. Kvalita spánku sa nevyhnutne prejaví na zdraví. Spánok sa dá podceňovať bez väčších ťažkostí aj mnoho rokov. Človeka to ale nakoniec tak či tak dobehne.

spalna zdrava

Pritom základná starostlivosť o spálňu nie je vôbec náročná. Ani časovo, ani finančne. Pozriete niekoľko užitočných tipov, ako spraviť zo spálne o čosi zdravšie miesto.

Pravidelne v spálni vetrajte

Spálňa nie je na vetranie taká náročná ako kúpeľňa či kuchyňa. V tejto miestnosti sa tvorí omnoho menej znečisťujúcich látok – oxid uhličitý, vodná para a tak ďalej. To však neznamená, že vetranie možno zanedbať. V spálni by sme mali vetrať minimálne jedenkrát denne. Ideálne krátko pred uľahnutím do postele. Čistý vzduch má pozitívny vplyv na kvalitu spánku.

Udržujte posteľ v čistote

Jedným z najväčších nepriateľov zdravého spánku sú všemožné mikroorganizmy, ktorým sa zvykne dariť práve v posteli. Niet sa im čo diviť. V posteli majú rovnako ako vy teplo a pohodlie. Okrem tepla ku šťastiu potrebujú vlhkosť (tú získavajú z vášho potu) a trochu jedla. Živiny získavajú z prachu, kde sa nachádza množstvo pochúťok ako napríklad zvyšky ľudskej kože.

Všetok prach zo spálne neodstránite ani pri maximálnom úsilí. To ani nie je cieľom. Snahou by malo byť dostať prach do tolerovateľných medzí.

Súčasťou pravidelného čistenia postele by malo byť aj pranie obliečok, prikrývok či obalu matraca. Iba takto možno efektívne odstrániť mikroorganizmy z postele.

Kúpte si vzdušný matrac

Do matraca sa plesne, baktérie a roztoče dostanú bez ohľadu na to, čo si o ich úsilí myslíte. Rozhodujúce je, ako si s nimi dokáže matrac s vašou pomocou poradiť. Kvalitný matrac im neumožní sa premnožiť a ich vplyv na kvalitu spánku bude minimálny.  Nekvalitný matrac sa však stane ideálnou živnou pôdou na ich rozmnožovanie.

Ako však rozoznať kvalitný a nekvalitný matrac? Z pohľadu rozmnožovania mikroorganizmov je dôležitá najmä vzdušnosť. Vzdušný matrac rýchlo eliminuje zvýšenú vlhkosť a dokáže tak výrazne obmedziť ich rozmnožovanie.

Pružinové matrace sú jednoznačne najvzdušnejšie. Ich jadro je okrem oceľového drôtu tvorené prakticky iba vzduchom. Z pružinových matracov sú najkvalitnejšie taštičkové. Na opačnom póle stoja penové matrace z PUR peny. Takéto matrace sa veľmi ľahko stanú rajom pre všemožné mikróby. A to najmä v prípade, ak takýto matrac nie je dobre odvetraný zospodu.

Zvoľte si správu tieniacu techniku

Náš mozog sa prakticky nelíši od človeka žijúceho pred desiatkami tisíc rokov. Rovnaký mozog, avšak veľmi odlišné podmienky spánku. Náš organizmus je nastavený tak, že vstáva spolu so slnkom.

Spánok je silne ovplyvňovaný okolitým svetlom. Za ideálneho stavu by sme sa prebúdzali spolu s ranným svetlom. Mozog zaregistruje ranné svetlo a začne produkovať látky, ktoré ho pripravia na prebudenie.

Kompletné zatemnenie okien nie je z pohľadu kvality spánku tým najlepším riešením. Pri zaspávaní nám síce pomáha, ráno však zbytočne predlžuje spánok a znižuje jeho regeneratívnu silu.

Ideálne žalúzie, rolety by večer izbu dokonale zatienili a ráno nechali slnku bez prekážok navštíviť spálňu. Takáto tieniaca technika však neexistuje. Preto je potrebné voliť nejaký kompromis – teda tienenie, ktoré vpustí do spálne dostatočné množstvo svetla.

Odstráňte elektroniku zo spálne

Spálňa je na spanie. Za ideálne stavu by ste sa v tejto miestnosti nevenovali žiadnym iným aktivitám. Spálňa by bola jedinečnou oázou regenerácie/spánku.

V praxi to ale nie je také jednoduché. Posunúť sa v rámci tejto myšlienky vpred však až také zložité nie je. Odstrániť televízor zo spálne vám zaberie iba niekoľko k minút.  O negatívnom vplyve televízora v spálni by sme mohli napísať samostatný článok.

Pri televízore by ste sa zastaviť nemali. Pokúste sa vytvoriť zo spálne miesto bez počítačov, notebookov, tabletov či mobilných telefónov.

A čo budík? Za ideálneho stavu by ste nepotrebovali žiadny a zobudili sa prirodzene. Zaujímavým nápadom je používať mechanické budíky. Mobilný telefón alebo akýkoľvek elektronický budík však veľkú škodu v spálni nenarobí. Snažte sa tieto zariadenia umiestniť ďalej od postele.

Vymaľujte steny tou správnou farbou

Možno to znie zvláštne, ale kvalita spánku je závislá aj na farbách stien spálne. A to dokonca aj potme. Dokazuje to jeden výskum, kde vedci sledovali tisíce ľudí v hotelových izbách.

Vplyv farieb na ľudskú psychiku je pomerne dobre preskúmaný. Určité farby upokojujú a iné povzbudzujú. V spálni by sme sa pochopiteľne mali vyvarovať povzbudzujúcim farbám. Zabudnite tak na žltú, červenú či oranžovú. Podľa spomínaného výskumu sú najlepšie farby modrá, zelená a šedá.

Jemné tóny zelenej či modrej vás upokoja a pomôžu vám so zaspávaním. Rýchly prechod z bdelého stavu do spánku je jedným z kľúčovým momentov kvalitného spánku. S rastúcim vekom sa predlžuje čas potrebný na zaspávanie.  Premaľovanie spálne je jedným z mnohých spôsobov, ako si zaspávanie za pár eur zlepšiť.

Pridaj komentár